2001. január 1-je óta Magyarországon hatályos a 2000. évi CXXVIII. törvény a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről (a továbbiakban: törvény). Aki rendszeresen vezet, vagy közlekedik autóval, bizonyára tisztában van vele, hogy ennek a rendszernek a „segítségével” is el lehet veszíteni a vezetői engedélyünket, de azt, hogy pontosan hogyan működik, és hogy miért hány pontot kapunk, azt már korántsem biztos.
A törvényben szereplő indoklás alapján a pontrendszer célja, hogy a közúti balesetek megelőzésére egy másik alternatívát kínáljon, hiszen a vezetői engedély azonnali visszavonása néhány esetben túl súlyos joghátrányt jelent.
A rendszer működésének a lényege, hogy a joghátrány mértéke igazodik a jogsértés súlyához és gyakoriságához, és ennek függvényében kapja a jogszabály megsértője a büntetőpontokat. Amint összegyűlik a 18 pont, a fent említett törvény 7. §-a szerint „a Nyilvántartó három napon belül értesíti az illetékes fővárosi és vármegyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi hivatalát), amely ennek alapján a járművezető vezetői engedélyét határozattal, nyolc napon belül visszavonja.”
Ez után jogosan merül fel a kérdés, hogy a rutinos sofőrök már 25 éve gyűjtik-e a pontokat. A 6. § erre konkrét választ ad nekünk. A büntetőpontok elévülési ideje mindössze 3 év. Magyarul, ha évente kétszer áthajtunk a Lánchídon (záróvonal és járműforgalom elől elzárt területen való áthaladás [KRESZ 18. § (1) bekezdés c) és k) pont]), és más szabályszegést nem követünk el közben, akkor sem vehetik el a jogosítványunkat, hiszen ezért csak 2 pontos büntetést kapunk.
A törvény, illetve a végrehajtási rendelete (236/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet) tartalmaz egy táblázatot, amely kategorizálja azon jogsértéseket, amelyekért büntetőpontok járnak. A törvényben meghatározott bűncselekményekért 9, de akár is 11 pont járhat, attól függően, hogy szándékos, vagy gondatlan volt-e a terhére rótt cselekmény. Cserbenhagyás esetén például 11 pontot lehet begyűjteni az egy évig terjedő szabadságvesztés terhe mellett.
A szabálysértésekre már sokkal kevésbé szigorú pontrendszer vonatkozik. 1-től 8 pontig terjedhet a büntetés. Ha esetleg valaki rossz városba üti be a Bajcsy-Zsilinszky utcát a navigációján, és menet közben szeretné átállítani a telefonján a Waze-t, abban az esetben 3 pontos büntetésre számíthat (Kézben tartott mobil rádiótelefon használata menet közben [KRESZ 3. § (2) bekezdés]).
A harmadik típushoz tartoznak a közigazgatási bírsággal sújtandó jogsértések. Ebben a körben még az előzőhöz képest is szélesebb skálával találkozunk. A törvény 4. §-a ezt 1 - 9 pontig rendeli büntetni. Itt beszélhetünk az ittas vezetésről (6-8 pont), vagy a biztonsági öv használata nélküli közlekedésről (3-5 pont).
A levonható tanulság, hogy az átlagos aktív sofőr számára jelentéktelen jogsértéseket is érdemes figyelembe venni, illetve mindenkinek fontos a jog, a törvények ismerete. Természetesen nem csupán azért, mert féltenénk a jogosítványunkat vagy a pénztárcánkat, hanem, hogy minél kevesebb esélyt adjunk a közúti baleseteknek, amiket a büntetőpont rendszer éppen megelőzni hivatott.