Kedves Gólyák!
Először is szeretnék gratulálni Nektek a sikeres felvételihez, remélem, csodálatos élményeket fogtok szerezni az egyetemen és nagyon jól fogjátok érezni magatokat.
Mikor egy évvel ezelőtt készültem az egyetemi évekre, fogalmam sem volt, mire lesz szükségem: vegyek füzeteket, mint az eddigi 12 évben mindig, vagy esetleg próbáljak tablettel, laptoppal jegyzetelni az órákon? Egyáltalán szoktak jegyzetelni az egyetemen, vagy szó szerint kell megtanulni az egész könyvet, úgyhogy ilyesmivel senki nem is vesződik? Nagyon izgatott voltam, bombáztam a tutoromat ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel. Most az itt eltöltött év tapasztalataival és a felsőbb éves hallgatók tanácsaival felvértezve szeretnék néhány tippet megosztani Veletek, melyek segíthetnek Titeket legalább az első félévetek alatt. Bár minden hallgató másképp tanul, mégis vannak olyan alapvető módszerek, amelyek elengedhetetlenek a tanulmányi sikerekhez.
Az ideális környezet kialakítása
Fontos, hogy törekedjetek a számotokra ideális környezet megtalálására, kialakítására már a legelső pillanattól fogva. Otthon, egy könyvtárban vagy egy kávézóban tudtok koncentrálni a leginkább? Nappal vagy éjszaka szerettek jobban tanulni? Egyedül vagy társaságban, csoportban könnyebb fókuszálni?
Természetesen lesznek időszakok, amikor találtok egy olyan helyet vagy technikát, aminek a segítségével könnyebben vesztek majd akadályokat, máskor pedig előfordulhat az is, hogy ugyanaz a módszer nem működik már olyan jól. Ha ezt tapasztaljátok, ne aggódjatok! Az egyetem is az életetek része, így fordulatokkal van tele. Nem lesz két ugyanolyan tanár, két ugyanolyan tárgy, két ugyanolyan szorgalmi- vagy vizsgaidőszak, ezért mindig nyitottnak kell lennetek egy kis változásra, mindig keresnetek kell, hogy hogyan tudtok még jobbak, még hatékonyabbak lenni.
Szigorú ütemterv és következetesség?
A környezet kialakítása mellett az időbeosztás is rendkívül fontos. Próbáljatok minél több tantárgyat szorgalmi időszak közben is tanulni vagy legalább a tételeket olvasgatni, követve az előadás-tematikát.
Az előadásokra bejárni nem kötelező, ám kifejezetten ajánlott. Én igyekeztem minden előadáson részt venni, nekem ez különösen bevált és hasznos volt: együtt haladtam az oktatóval az anyag feldolgozásával, így a vizsgaidőszakra kevesebb kidolgozásra váró tétellel kellett foglalkoznom. Ezen kívül megismertem az oktatók gondolkodásmódját, irányították a figyelmem: mely információk azok, amelyek különösen fontosak, amelyeket meg kell érteni az anyag elsajátításához, és melyek jelentenek „csupán” kisegítő jellegű tudást.
A „rettegett” vizsgaidőszak
A legnagyobb kihívás egy szemeszter végén a vizsgaidőszak, amely ugyanakkor okos, megfontolt tervezéssel különösebb probléma nélkül teljesíthető. Mikor a vizsgafelvételhez készültök, mindenképp érdemes átgondolni pár dolgot: mennyire szerettétek az adott tárgyat, mennyit foglalkoztatok vele, hogyan álltok a tételsor kidolgozásával, és persze milyen lehetséges időpontok vannak. Az említettek figyelembevételével kialakított vizsgaterv fogja meghatározni az elkövetkező egy-másfél hónapotokat, így érdemes ezt kellő odafigyeléssel összeállítani.
A vizsgatervetek alapján elkezdhetitek felosztani a napokat: mikor, mit és mennyit szeretnétek tanulni. Vannak, akik párhuzamosan több tárgyra is képesek felkészülni, szerintem azonban a legjobb módszer az, ha minden tárgyra legalább 4-5 napot hagytok, és ezekben a napokban csak az adott tárggyal foglalkoztok.
A konkrét tanulásnak több fázisa van. Az első az anyag feldolgozása, átolvasása, hozzá jegyzetek, ábrák készítése (én például a mindmap-eket kifejezetten ajánlanám mindenkinek): ezek mind segítik a tanultak elsajátítását, megértését. Ezek után foghattok hozzá az anyag tényleges megtanulásához. Egy napra szerintem tíz tétel megtanulása és öt feldolgozása az ideális, bár ez is egyénenként és tantárgyanként változó lehet.
Számomra a vizsgára való készülés legfontosabb eleme az ismétlés volt. Minél többször igyekeztem a tételek megtanulása után is átolvasni az anyagot, a nehezebb részeket visszamondani akár magamnak, akár másnak.
Kulcs a feltöltődés
Egyetemistának lenni ugyanakkor nem egyenlő a folyamatos tanulással, még a Jog- és Államtudományi karon sem! A szorgalmi időszakot igyekezzetek kiélvezni, feltöltődni jó élményekkel és tapasztalatokkal, lehetőségekkel, hogy a vizsgaidőszakra lendületesen, pozitivitással érkezzetek meg. Az állandó tanulás nem lehet opció, hiszen nagyon hamar a kiégéshez vezet: próbáljátok megtalálni a számotokra megfelelő egyensúlyt tanulás és szórakozás között.
Rengeteg program, kaland és lehetőség vár Rátok a Pázmányon, ne habozzatok kihasználni ezeket. Sok sikert, és nagyon boldog Pázmányos éveket kívánok mindenkinek!