"Addig volt az Istennek áldása rajtunk, addig volt országunk, míg az mi hitünk virágjában volt" /Pázmány Péter/

Ítélet

A Red Bull szárnyakat nem ad, de 13 millió dollár kártérítést igen

Vajda Vilmos

2024. március 30. - Ítélet.Pázmány

„A Red Bull szárnyakat ad” a világ egyik legismertebb szlogenje, amellyel azonban van egy probléma: nem igaz. Ezt a tényt egy leleményes amerikai férfi ki is használta.

09_red_bull_kep_1.jpg

A felperes, Benjamin Careathers, aki elmondása szerint 2002 óta iszik Red Bullt, 2013-ban indított pert a cég ellen, mondván, hogy a cég dollármilliókat költ vásárlók megtévesztésére annak hirdetésével, hogy az energiaitaluk felsőbbrendű és az képes „szárnyakat adni” (természetesen átvitt értelemben), miközben figyelmen kívül hagyják azt a tényt, hogy több kutatás is azt igazolja (The New York Times, Európai Élelmiszerbiztonsági hatóság, Nutrition Reviews), hogy egy Red Bull energiaital elfogyasztása semmivel nem ad nekünk nagyobb teljesítménynövelést, koncentrációt vagy reakcióképességet, mintha meginnánk egy csésze kávét. A panasz szerint a megtévesztő reklámok célja az, hogy a gyanútlan fogyasztókat több millió dollár értékű Red Bull energiaital vásárlására ösztönözzék, prémium áron (A per megindulásának idején Amerikában annyiba került egy 3,5 dl-es Red Bull, mint egy 12-es csomag dobozos Coca-Cola).

A Red Bull természetesen letagadott minden jogsértést és hárította a felelősséget. Úgy vélték, hogy a termék marketingje és címkézése minden esetben teljes mértékben valós és pontos volt, azonban megígérték, hogy a funkcionális előnyökre vonatkozó minden jövőbeni állítást orvosilag és/vagy tudományosan alá fognak támasztani.

Az Egyesült Államok Kábítószerrel Való Visszaélésekkel és Mentális Egészségügyi Szolgálatokkal foglalkozó hivatala az energiaitalokat „folyamatos közegészségügyi aggodalomnak” nevezte, és arról számolt be, hogy 2011-ben több mint húszezer sürgősségi osztály kezelésért voltak felelősek (ez azonban nagyrészt annak köszönhető, hogy az italt alkohollal keverték).Minden koffeint tartalmazó termék lehet veszélyes, de akár bírhat kedvező hatással is, attól függően, hogy milyen mértékében és gyakorisággal fogyasztjuk.

Végül peren kívüli egyezséggel a Red Bull úgy tudott kimászni ebből a problémás helyzetből, hogy létrehozott egy 13 millió dolláros (mai árfolyamon átváltva kb. 4,5 milliárd forint) alapot a fogyasztók kártalanítására, vagyis mindenki, aki 2001 és 2014 között elégedetlen volt a termékkel, kérhetett 10 dollárt vagy 15 dollár értékű energiaitalt. Ez az összeg természetesen hamar el is fogyott, és a cég továbbra is használja a szlogent egy kisebb változtatással: a Red Bull most már nem szárnyakat, hanem „szááárnyakat ad”. A cég ezen kívül a 4,75 millió dolláros perköltséget is megfizette.

A Red Bull GmbH egyébként az egyik legsikeresebb osztrák cég, amelynek energiaitalai 2020-ban 43%-os piaci részesedéssel rendelkeztek, így a legsikeresebb energiaitallá, illetve a Coca-Cola és a Pepsi mögött a harmadik legnagyobb szénsavas üdítőital márkává vált. Az osztrák energiaitalt egy „Krating Daeng” nevű thai frissítő inspirálta, amelynek receptjét Dietrich Mateschitz vállalkozó módosította úgy, hogy annak íze jobban megfeleljen a nyugati fogyasztóknak (az eredeti ital sokkal édesebb és szénsavmentes). A cégnek a mai napig a thaiföldi Juvidja (Yoovidhya) család a többségi tulajdonosa, 51%-os részesedéssel.

Ne maradj le hasonló tartalmakról,
kövess minket Facebook-on és Instagram-on!

A bejegyzés trackback címe:

https://itelet-pazmany.blog.hu/api/trackback/id/tr3118354439

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása